Статус неприбутковості. Як отримати, як не втратити, як відновити

 

Статус неприбутковості – фундамент діяльності інститутів громадянського суспільства України.

 

Така лінія, що розмежовує прибутковий та неприбутковий сегмент економіки України.

 

Прибуткові юридичні особи платять податки на доходи, а неприбуткові – не платять ці податки. При чому неприбуткові можуть бути платниками інших видів податків, таких, як екологічний, земельний, ПДВ, ЄСВ за працевлаштованих тощо.

 

Прибуткові можуть бути на загальній системі оподаткування, тоді платять 18% від чистого доходу, а можуть бути на спрощеній, тоді сплачують податки відповідно до своєї системи оподаткування. 

 

Ніби все легко?

 

На жаль, не все так просто. 

 

І в цій темі головне зрозуміти логику, яка закладена вимогами податкового законодавства України. 

 

Отримання статусу неприбутковості при створенні  

 

Якщо Ви новостворена організація, то зразу під час заповнення реєстраційної форми на створення, Ви можете заповнити: 

 

Благодійна організаціяЗаява щодо державної реєстрації юридичної особи (крім громадських формувань та органів влади) (форма 2), діє з 11 липня 2021 року – сторінка 8 

 

Громадське об’єднання (громадська організація та/або громадська спілка)Заява щодо державної реєстрації юридичної особи – громадського формування (форма 4), діє з 11 липня 2021 року – сторінка 9 

 

«Відомості про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій (за бажанням у разі подання заяви для державної реєстрації створення юридичної особи)».

 

«Прошу включити до Реєстру неприбуткових установ та організацій» -V

 

«Відомості про заявника – уповноважену особу (у разі подання заяви з відомостями про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій уповноваженою особою):» – заповняєте дані особи, яка буде подавати документи на реєстрацію.

 

Ось про це непогано написано у Постанові Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 р. № 440  «Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру» (надалі Постанова КМУ № 440):

 

 «Під час державної реєстрації створення юридичної особи у заяві про державну реєстрацію створення юридичної особи заявник може зазначати прохання про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій без подання окремої заяви. Згідно із Законом разом з відомостями про державну реєстрацію створення юридичної особи технічний адміністратор Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань в електронній формі в установленому порядку забезпечує передачу до контролюючого органу відомостей із заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи про включення підприємства, установи, організації до Реєстру.

 

На підставі отриманих в електронній формі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань відомостей із заяви про державну реєстрацію створення юридичної особи про включення підприємства, установи, організації до Реєстру в автоматичному режимі створюється електронна реєстраційна заява за формою 1-РН згідно з додатком 1.

 

Контролюючий орган може проводити перевірку відомостей, що містяться в поданих документах, щодо відповідності вимогам, встановленим Податковим кодексом України та законодавством, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.

 

Контролюючий орган отримує доступ до установчих документів, що оприлюднені на порталі електронних сервісів, відповідно до порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, затвердженого Мін’юстом.»

 

Отримавши доступ до статуту, податківці перевіряють його на дотримання вимог Податкового кодексу України про неприбутковість (про це пізніше).

 

Інколи бувають проблеми. Наприклад, інформація по технічним причинам на передається від реєстратора до відповідного відділу/управління ДПС України, або податківці не отримує доступ до установчих документів, які розміщені в ЄДР.

 

Тому необхідно слідкувати за процесом. 

 

Якщо через 2 тижня після реєстраційних дій, Ви не побачили жодної інформації про отримання статусу неприбутковості у  Дії відповідної юридичної особи та/або Ви не бачите про у Електронний кабінет платника податків (ЕКПП), то необхідно зв’язатись із відповідним управлінням ДПС України для уточнення ситуації.

 

Часто податківці самостійно дзвонять на телефон, вказаний у ЄДР,  та просять надати статут організації, бо вони не можуть його відкрити у ЄДР та/або надати копію опису, який Ви отримали при реєстрації юридичної особи.

 

Про опис ми писали у цій статті «Загубили статутні документи організації. Що робити?»

 

Також податківці можуть порадити Вам для отримання статусу неприбутковості додатково подати  форму 1- РН «реєстрація» особисто/по пошті в податкову за місцезнаходженням Вашої юридичної особи та/або через ЕКПП, бо в автоматичному режимі не була створена ця форма під час реєстраційних дій по технічним причинам. 

 

На сайті  Головне управління ДПС у Хмельницькій області можна подивитись зразок заповнення форми.

 

Якщо подаєте через ЕКПП, то: 

 

«Ведення звітності»  – обираєте, наприклад, березень 2023 року, –«Створити» – обираєте «J1310502 Реєстрацiйна заява платника податку форма № 1-РН»

Пишете «Код та назва організаційно-правової форми*»

 

815 Гpomaдcьka opгahізaція 

820 Гpomaдcьka cпілka

845 Блaгoдійha opгahізaція

 

Постанова КМУ № 440:

 

 «У разі відсутності підстав для відмови у включенні (повторному включенні) до Реєстру, присвоєнні (зміні) ознаки неприбутковості контролюючий орган зобов’язаний протягом трьох робочих днів з дня отримання контролюючим органом реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, або з дня отримання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, внести до Реєстру відповідний запис про включення (повторне включення) такої неприбуткової організації до Реєстру, присвоєння (зміну) ознаки неприбутковості.».

На жаль, на практиці отримання статусу неприбутковості займає до 14 днів. 

 

Поновлення статусу неприбутковості під час зміни статуту організації 

 

Коли організація вносить зміни, необхідно також подати заяву 1-РН «зміни» у ДПС особисто/по пошті чи через ЕКПП. 

 

На жаль, реєстраційна форма 4 та/або 2 не передбачає можливість подання заяви через реєстратора у разі проведення реєстраційних дій щодо внесення змін до статуту організації.

 

До речі, цікаво те, що багато юристів, які готують документи для реєстраційних дій щодо внесення змін до статуту організації, забувають сказати про обов’язок подачі заявки 1-РН «зміни». Їх аргументи такі: «Якщо є вже статус неприбутковості, то нащо вносити зміни?».

 

Але зверніть увагу, що подача 1-РН при змінах статуту організації є обов’язковою умовою.

 

Постанова КМУ № 440: 

 

«14. У разі зміни організаційно-правової форми неприбуткової організації, внесення змін до її установчих документів (або установчих документів організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) до контролюючого органу подається реєстраційна заява з позначкою “зміни”, до якої додаються копії документів відповідно до пункту 6 цього Порядку. Заява та копії документів повинні бути подані протягом десять календарних днів з дня державної реєстрації таких змін, а у разі, коли державна реєстрація змін не здійснюється, протягом десять календарних днів з моменту виникнення зазначених у цьому пункті обставин.»

 

При змінах статуту, податківці перевіряють нову редакцію статуту на відповідність вимогам Податкового кодексу України та надають своє рішення у 3 денний термін. 

 

Що буде, якщо не подати таку заяву? 

 

Я бачила ситуації, коли організації «випадали»  з Реєстру неприбуткових установ та організацій. При чому не було виключення із даного реєстру, бо не було причини. 

 

Штрафних санкцій за неподачу 1-РН «зміни» чи подачу невчасно я особисто ще не бачила. Якщо є така практика, пишіть office@uny.org.ua 

 

Подібна консультація ДПС – «При внесенні змін до установчих документів неприбуткової організації до контролюючого органу необхідно подати реєстраційну заяву з позначкою «зміни» для перереєстрації»

 

Чому можуть відмовити у статусі неприбутковості та що робити?

 

Постанова КМУ № 440

 

«Контролюючий орган відмовляє неприбутковій організації у включенні до Реєстру в разі:

подання неприбутковою організацією неповного пакета документів, визначених пунктом 6 цього Порядку;

невідповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу.»

 

Оцей пункт 133.4 ПКУ – це так звані «податкові абзаци», їх треба чітко переписати/скопіювати із Податкового кодексу України, бажано навіть виділити жирним шрифтом, щоб було чітко видно.

 

Вимоги до статутів громадської або благодійної організації. Ч.1 -тут про ці абзаци я згадую.

 

Взагалі наразі я раджу просто копіювати ці абзаци навіть у лапках та вказувати норму ПКУ.

 

Ще податківці можуть також знайти якійсь зауваження по тексту статуту.

 

На жаль, ДПС України у більшості випадків не дзвонить організації, а просто відправляє письмову відмову по місцезнаходженням організації Укрпоштою. Якщо у Вас на місцезнаходженні немає куди залишити пошту, то про лист Ви можете навіть не дізнатись. 

 

На практиці це відбувається наступним чином. 

 

Проходить місяць, організація починає хвилюватись, чому і досі немає статусу неприбутковості в Дії та ЕКПП.

 

Організація починає дзвонити в управління ДПС України за місцезнаходженням організації, а ті кажуть, що була відмова. Організація просить копію відмови, щоб зрозуміти, що саме виправляти. 

 

А спеціалісти ДПС кажуть, що відправляли по пошті, тому не можуть надати особисто в руки.

 

Організація просить дати відмову безпосередньо керівнику організації в руки чи на емейл, але працівники ДПС відмовляють.

 

Податківці кажуть, що треба писати заявку про отримання дублікату відмови, але надати дублікат відмови  на руки керівнику теж ніхто не може надати – лише Укрпоштою.

 

Організація намагається подати знову заявку через ЕКПП, але ДПС не приймає, бо вже є відмова (яку ніхто не може надати). 

 

І ось тут починається якийсь довготривалий «цирк», де ДПС та організація сваряться щодо процедурних питань. 

 

Тому нагадую порядок отримання відмови.  Це дуже важливий момент. 

 

Постанова КМУ № 440

 

«У разі наявності підстав для відмови у включенні (повторному включенні) до Реєстру, присвоєнні (зміні) ознаки неприбутковості або для виключення  неприбуткової організації з Реєстру контролюючим органом готується відповідне рішення за формою згідно з додатком 2 у двох примірниках, один з яких вручається такій організації у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, а другий залишається в контролюючому органі.

 

Після отримання рішення про відмову у включенні (повторному включенні) до Реєстру неприбуткова організація може усунути недоліки та повторно подати документи до контролюючого органу відповідно до пункту 6 цього Порядку, не змінюючи при цьому положення установчих документів, до яких контролюючим органом не висловлено зауважень. Повторно надіслана реєстраційна заява розглядається в строки, зазначені в абзаці першому цього пункту.»

 

Стаття 42 Податкового кодексу України. «Листування платників податків та контролюючих органів» 

 

«42.1. Податкові повідомлення – рішення, податкові вимоги або інші документи з питань адміністрування податків, зборів, платежів, податкового контролю, у тому числі з питань проведення перевірок, звірок, адресовані контролюючим органом платнику податків, повинні бути складені у письмовій формі, відповідним чином підписані та у випадках, передбачених законодавством, завірені печаткою такого контролюючого органу і відображатися в електронному кабінеті.

 

42.2. Документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

 

42.5. У разі якщо платник податків не подав заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет, листування з платником податків здійснюється шляхом надіслання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручаються платнику податків (його представнику).

 

У разі якщо пошта не може вручити платнику податків документ у зв’язку з відсутністю за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їхньою відмовою прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.»

 

Як бачите, є 3 варіанти отримання копії відмови:

 

1)Організація подає заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет.

 

Про цю процедуру добре написано тут: Алгоритм дій для подання заяв про бажання/відмову отримувати документ через «Електронний кабінет платника»: «У панелі інструментів режиму «Введення звітності» натиснути Створити. Обрати рік, місяць у якому формується та подається заява та тип звітності (F(J) 13 Запити). Зі списку документів обрати форму заяви (F/J 1391602 – Заява про бажання отримувати документ через Електронний кабінет або F/J 1391702 – Заява про відмову отримувати документ через Електронний кабінет)»

 

2)Організація може попросити надати копію відмови особисто в руки, посилаючись на ст. 42 ПКУ.

 

3)Організація може чекати лист із відмовою по пошті.

 

Після отримання відмови, Ви маєте виправити ЛИШЕ ті пункти, в яких податківці побачили порушення, і подати знову пакет документів реєстратору на внесення змін до статуту Вашої організації.

 

Зверніть увагу, що Вам треба описати у протоколі/рішенні, що зміни у статут вносяться на підставі такої то відмови, і додати її до пакету документів. Це зменшить час на перевірку статуту із боку реєстратора, бо він буде розуміти, що саме треба дивитись. 

 

Загалом, якщо Ви додаєте відмову до протоколу/рішення, чітко виправляєте вказані пункти, то реєстратори не перевіряють детально статут, бо бачать, що відбувається діалог ДПС України та конкретної організації. 

 

Деякі реєстратори мені казали, що їм навіть цікаво почитати відмови ДПС України, щоб розуміти їх точку зору, але, звісно, реєстратор у цей процес не втручається (це не рівень відповідальності реєстратора) та додаткові вимоги не пише. 

 

Особисто я не зустрічалась із проблемами на цьому етапі, ОКРІМ, звісно, отримання на руки оцю злощасної відмови. Із випадками оскарження відмови я особисто не зустрічалась, бо організації не мають часу на суди. 

 

Інколи бувають смішні відмови із боку ДПС України. Наприклад, у мене був випадок, коли податківець НЕ побачив податковий абзац, хоча він був в статуті. На жаль, у той момент був закритий ЄДР, тому я не мала аргументів, яка редакція статуту завантажена в ЄДР (може не той варіант статуту реєстратор загрузив, може не тієї організації тощо). Тому я просто подала той самий статут, але виділила жирним шрифтом цей абзац та написала коло нього «ВІДПОВІДНО ДО 133.4 ПКУ». Звісно, податківець зразу побачив цей пункт в статуті. 

 

Чому можуть позбавити статус неприбутковості? 

 

Причина 1. Позбавили статусу через «старий» статут.

 

Постанова КМУ № 440

 

«Неприбуткові організації, включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України від 17 липня 2015 р. № 652-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій”, повідомлені про встановлення невідповідності установчих документів вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів – також про відсутність завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, зобов’язані з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій привести у строк, установлений пунктом 35 підрозділу 4 розділу ХХ “Перехідні положення” Податкового кодексу України, свої установчі документи у відповідність із вимогами, встановленими пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та у цей самий строк подати копії таких документів контролюючому органу.

 

Неприбуткові організації, які у строк, установлений пунктом 35 підрозділу 4 розділу ХХ “Перехідні положення” Податкового кодексу України, не привели свої установчі документи у відповідність із вимогами, встановленими пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та не надали копії таких документів контролюючому органу, виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій з урахуванням положень пунктів 16 і 17 Порядку, затвердженого цією постановою.»

 

Пунктом 35 підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ 

 

«35. Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій”, що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов’язані до 1 липня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.

 

Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, а релігійні організації – із нормами абзацу другого підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 1 липня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.»

 

Коли я бачу статут із датою на ньому до 2017 року, я практично на 100% впевнена, що організація немає статусу неприбутковості, бо в 2017 було обов’язкові вимоги по внесенню податкових абзаців у статути неприбуткових організацій. Можливо, якусь організацію «прощелкали» ДПС і вона залишилась із старим статутом у реєстрі, але це одиничні випадки. 

 

Рішення? Вносите зміни до статуту та подаєте 1-РН для отримання статусу неприбутковості.

 

Причина 2.Позбавили статусу через діяльність. 

 

Тут може бути теж варіанти.

 

Перший варіант: Ваша організація здійснювала неприбуткову діяльність, кошти за це не отримували, але вийшли за рамки статутної діяльності. 

 

Підпункт 133.4.2 пункт 133.4 стаття 133 ПКУ 

 

«133.4.2. Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.»

 

Тобто якщо у Вас в статуті немає нічого про допомогу тиграм у Африці, і взагалі нічого про захист тварин, то Ви ризикуєте втратити статус неприбутковості, якщо почнете займатись цією діяльності без відповідних змін до статуту.

 

Недотримання цієї вимоги може тягнути за собою адміністративну відповідальність та позбавлення статусу неприбутковості. 

 

Підпункт 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України 

 

«У разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених цим пунктом, а для релігійної організації – вимог, визначених абзацом другим підпункту 133.4.1 і підпунктом 133.4.2 цього пункту, така неприбуткова організація зобов’язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов’язання з податку на прибуток. Податкове зобов’язання розраховується виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення.

 

За період з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, по 31 грудня податкового (звітного) року така неприбуткова організація зобов’язана щокварталу подавати до контролюючого органу податкову декларацію з податку на прибуток (з наростаючим підсумком), сплачувати податок у строк, визначений для квартального періоду та подавати фінансову звітність у порядку, встановленому для платників податку на прибуток.

 

З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає податкову декларацію з податку на прибуток і фінансову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому цим розділом для платників податку на прибуток.»

 

Але, на щастя, в Податковий кодекс України були внесені зміни, які надали право допомагати ЗСУ, ВПО та іншим бенефіціарам, навіть, якщо ці напрямки відсутні в Статутах ІГС.

 

Пункт 63 Підрозділ 4 розділу XX Податкового кодексу України 

 

«На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважається порушенням вимог пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу передача майна, надання послуг неприбутковою організацією, використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для фінансування видатків, не пов’язаних з реалізацією мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, за умови що такі послуги, майно добровільно перераховані (надані, передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, та/або грошові кошти, перераховані на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів, та/або наданням благодійної допомоги фізичним особам, які не є засновниками, учасниками таких організацій або пов’язаними з ними особами та які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або вимушено залишили місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах та, в тому числі, взяті у встановленому законодавством порядку на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.»

 

Підпункт 25 Підрозділ 1 розділу XX Податкового кодексу України 

 

«Тимчасово, починаючи з дати введення в Україні воєнного стану, що введений Указом Президента України “Про введення воєнного стану в Україні” від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України “Про затвердження Указу Президента України “Про введення воєнного стану в Україні” від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, до його припинення або скасування положення абзацу четвертого підпункту “в” підпункту 165.1.54 пункту 165.1 статті 165 цього Кодексу застосовуються з урахуванням такої особливості: до прийняття Кабінетом Міністрів України переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, статус фізичних осіб – платників податку, які отримують благодійну допомогу, виплачену (надану) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, у порядку, визначеному Законом України “Про благодійну діяльність та благодійні організації”, визначається самостійно надавачами благодійної допомоги.»

 

Підпункт 26 Підрозділ 1 розділу XX Податкового кодексу України 

 

«Тимчасово, починаючи з дати введення в Україні воєнного стану, що введений Указом Президента України “Про введення воєнного стану в Україні” від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України “Про затвердження Указу Президента України “Про введення воєнного стану в Україні” від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, до його припинення або скасування положення підпункту “в” підпункту 170.7.2 пункту 170.2 статті 170 цього Кодексу застосовуються з урахуванням такої особливості: до прийняття Кабінетом Міністрів України порядку підтвердження статусу осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, з метою невключення до оподатковуваного доходу фізичних осіб – платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, статус таких осіб визначається самостійно надавачами цільової або нецільової благодійної допомоги

 

Другий варіант: Ваша організація почала займатись підприємницькою/господарською діяльністю, але таке право не було закріплено у статуті Вашої організації. Ви маєте чітко цей пункт про право на зайняття підприємницької/господарською діяльності переписати із відповідного нормативно – правового акту України, що закріплює його.

 

Значить треба внести це право у статут Вашої організації, поновити статус.  

 

«Підприємницька/господарська діяльність неприбуткових організацій. 1 частина» – про це можна почитати тут.

 

Третій варіант: в статуті Вашої організації закріплено право на зайняття підприємницької/господарської діяльності, але Ви в ході діяльності зробили якійсь грубі порушення. 

 

Тут вже складне питання. Треба розбиратись, що ж Ви накоїли, і чому податкова пішла на такий крок. На жаль, розібрати у цій статті буде цей випадок без прикладу нереально. Якщо у Вас є приклад, і Ви згодні без персональних даних опублікувати його, то ми з радістю опишемо Ваш кейс. Писати на office@uny.org.ua . У мене в «багажнику» саме таких випадків немає. 

 

Висновки та рекомендації.

 

Організації можуть не дати статус неприбутковості, коли є невідповідність статуту до вимог Податкового кодексу України. Це виправляється шляхом внесення змін до статуту організації та повторної подачі реєстратору. 

 

Організація може «випасти» тимчасово із Реєстру неприбуткових установ та організацій. Я ніде не змогла знайти опис цієї ситуації, але з нею я стикалась у тих випадках, коли організації вчасно не подали 1-РН «зміни» при зміні статуту. При чому це не рівнозначно позбавленню статусу неприбутковості. Колись треба знайти такий кейс та описати його (пишіть office@uny.org.ua, якщо ви вчасно не подали 1-РН «зміни» та зникли із Реєстру неприбуткових установ та організацій).

 

Організація може бути позбавлена статусу неприбутковості, якщо порушує у своїй діяльності вимоги Податкового кодексу України щодо неприбуткових організацій. 

 

Слід зазначити, якщо організація немає статусу неприбутковості, то вона у цей час знаходиться на загальній системі оподаткування, де податок на прибуток складає 18% від чистого доходу, тобто різниця між доходом та витратами. Тому звертайте увагу, що не бажано отримувати гранти та/або благодійну допомогу чи дохід від підприємницької/господарської діяльності у цей час.

 

Якщо ж так трапилось, і Ваша організація отримала кошти на рахунок у період, коли не мала статусу неприбутковості, то треба таким чином показати витрати організації, щоб чистий дохід (дохід – витрати) складав 0 грн, тоді 18% від 0 грн буде 0 грн. І, звісно, за таких умов Ваша організація немає сплачувати податок на прибуток. Детально щодо цього поговоримо у наступній статті, коли будемо мати конкретний кейс.

 

З повагою, автор статті

Вірьовкіна Лілія

 

У разі необхідності індивідуальної консультації, звертайтесь office@uny.org.ua lilya.veryovkina@gmail.com Відстоювати інтереси та права в суді чи у адміністративному порядку  – це наше право. 

 

Не забувайте підписатись на наш телеграм канал, там можна коментувати та задавати питання https://t.me/lawyer_for_NGOs 

 

Підтримати проєкт можна на рахунок UA063052990000026008050287340

Отримувач ГО «Ти потрібен Україні», код за ЄДРПОУ 40112590 

Приватбанк (ЄДРПОУ банку 14360570, код банку 305299), 

Треба написати «благодійна допомога на статутну діяльність».