Підходить граничний термін (01.03.2023 року, якщо поштою, то 22.02.2023) для подачі Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації.
Як я розумію, що більшість залишили звітування на останній день (війна, робота в полях, відсутність умов та ресурсів, хвороба та інше)?
Про квартальну звітність я вже писала у статті «Звіти неприбуткових організацій у податкову та статистику.Ч.1. Квартальна звітність» ,у якій спробувала описати деякі проблематичні моменти, пов’язані із звітами за ФОПів та бенефіціарів благодійної допомоги. Якщо буде час, подивіться цю статтю.
І нагадую, якщо у Вас є цікава практика по відстоюванню Ваших інтересів у суперечці із податківцями та/або у Вас є запит на допомогу в такій суперечці, пишіть на office@uny.org.ua lilya.veryovkina@gmail.com .
А тепер повертаємось до нашого звіту.
Що каже закон?
Де знайти та як почати заповнювати?
Форма Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації затверджена Наказом Міністерства Фінансів України від 17.06.2016 № 553 (надалі Наказ Мінфін № 553). У цьому Наказі мінфін № 553 нічого цікаво немає, окрім форм, тому йдемо шукати далі.
У Електронному кабінеті платника податків це форма звітності J0101911 Звiт про використання доходiв (прибуткiв) неприбуткової органiзацiї.
Я особисто здаю звітність через цей кабінет, тому орієнтуюсь на нього.
Обираємо «Ведення звітності» – «2022 рік» – «створити» – «J01 Прибуток» – і там його знаходимо.
На першій сторінці буде такі графи:
«Стан документа» – тут можна обрати «Звітній документ», «Новий звітній документ» та «Уточнюючий документ».
«Код ДПІ» – ставимо ту податкову, за місцезнаходження якої зареєстрована Ваша організація.
Якщо Ви вже колись здавали звіт, то можете обрати «Заповнити на основі звіту» – випадає список попередньо зданих Вами звітів.
Внизу є додатки:
1.«J0119711 Додаток ВП до рядкiв 7-9 Звiту про використання доходiв (прибуткiв) неприбуткової органiзацiй» – це «Розрахунок податкових зобов’язань за період, за який виявлено помилку(и)»
Якщо Ви подаєте уточнюючий звіт за рік, то маєте обрати цей Додаток «J0119711» та поставити галочку коло даного Додатку. Якщо Ви не подаєте виправлення, то галочку ставити не треба.
2. «J0119811 Додаток ГД до рядкiв 1.15.2 ГД, 2.6.2 ГД та 3.1 ГД Звiту про використання доходiв (прибуткiв) неприбуткової органiзацiї» – це «Інформація щодо операцій з гуманітарною допомогою». Ви ставите галочку коло даного Додатку, якщо Ви за 2022 рік отримували/роздавали гуманітарну допомогу.
Мене недавно спитала представниця однієї організації: «Як зрозуміти, що із того, що ми роздавали нашим бенефіціарам є благодійною допомогою, а що є гуманітарною? Що саме заповнювати у цей Додаток «J0119811»?»
Я колись вже намагалась розібратись між термінами «благодійна допомога» та «гуманітарна допомога». Можете ознайомитись у статті «Благодійна та гуманітарна допомога – різниця між ними. Частина 1». Для мене різниця між термінами незначна та суб’єктивна.
«А як ж тоді визначати?», – спитаєте Ви.
Я раджу йти таким шляхом:
Гуманітарна допомога – це усе майно, що проходило через кордон України, і відповідно обліковувалось по митниці, а потім інформація про цей товар передавалась Міністерству соціальної політики України, який веде Реєстр отримувачів гуманітарної допомоги.
Благодійна допомога – усе майно, що Ви отримували від фізичних осіб та/або юридичних осіб на території України, яке було придбано в Україні, а НЕ завезено, як гуманітарна допомога.
Звісно, це грубий поділ, але, як я бачу, він у більшості випадків влаштовує державні регулюючі органи влади, тому нащо себе ускладнювати життя.
Таким чином, якщо Ви щось отримували за кордону, як гуманітарну допомогу, то, звісно, Ви маєте заповнити цей Додаток «J0119811».
Проблема:
Ви маєте розуміти, що деякі особо «хитро розумні» або просто «халатні» водії могли провезти якийсь товар через митницю та вказати у декларації, що отримувачем є саме Ваша організація. А Ви і «слухом і духом» не знаєте про це.
Є прецеденти, коли деякі організації виявляли, що були якійсь невідомі водії, які провозили товар та вказували їх організацію отримувачем. Після цього організаціям доводилось звертатись у правоохороні органи та суд для виявлення цієї особи водія та встановлення відповідальності цієї особи, а також виправлення інформації у Реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.
Тому раджу Вам направити запит на отримання публічної інформації до Державної митної служби України та/або Міністерство соціальної політики України, щоб з’ясувати, яка інформація наявна щодо отримання гуманітарної допомоги Вашою організацією. У разі необхідності звертайтесь до нас на office@uny.org.ua lilya.veryovkina@gmail.com – ми підготуємо необхідні запити.
Коли відкриєте Звіт, то на вступній частині звіту зверніть увагу на графу 7 та 8, які є обов’язковими для заповнення. У Електронному кабінеті платника податків ці графи мають автоматично заповнятись, але все ж таки перевірте.
«Інформація про дату та номер Рішення про включення неприбуткової організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій (рядок 7), а також ознака неприбутковості (рядок 8) є обов’язковими реквізитами форми Звіту (пункт 48.4 статті 48 Кодексу). За відсутності такої інформації Звіт втрачає визначений Кодексом статус із настанням передбачених законом юридичних наслідків (пункт 48.2 статті 48 Кодексу).
При цьому у рядках 7 та 8 зазначаються дата та номер останнього рішення контролюючого органу про включення, повторне включення неприбуткової організації до Реєстру та присвоєння або зміну ознаки неприбутковості.» (лист Державної фіскальної служби України від 19.07.2017 №19001/7/99-99-15-02-01-17).
!!! (0032) – громадські об’єднання та (0036) – благодійні організації.
За правилами бухгалтерського обліку
Головними проблемами при складанні Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації – є правильний підрахунок та розподіл доходу та витрат неприбуткової організації.
На жаль, не всі бухгалтери вміють це робити щодо неприбуткових організацій, не кажучи про осіб, які не мають відповідної освіти.
Так, я колись по дурощі оформила бухгалтера по ЦПД та з ходу дала їй усі електронні цифрові підписи від банку та Електронного кабінету платника податків (не робіть так). А потім виявила, коли зайшла у кабінет платника податку, що вона рахувала звітність по «касовому методу».
Підпункт 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України «касовий метод для цілей оподаткування згідно з розділом V цього Кодексу – метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов’язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на рахунки платника податку, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, у касу платника податків або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата віднесення сум податку до податкового кредиту визначається як дата списання коштів з рахунків платника податку, відкритих в установах банків, та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, дата видачі з каси платника податків або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг)».
Касовий метод – це коли ми рахуємо все по рахунку та/або касі, типу: зайшло на рахунок/касу = дохід, вийшло з рахунку/каси= витрати.
Таким касовий метод використовується при підрахунку доходу ФОП, який на єдиному податку 3 групи. При чому для них витрати взагалі не рахуються.
Ще такий касовий метод можна використовувати при звітування за діяльність неприбуткової організації за рік перед громадськістю. Ви у звітах показуєте скільки зайшло на банк та скільки Ви витратили із цього рахунку. Це описано у статті «Звітування неприбуткових організацій перед громадськістю». Такий метод є оптимальним для звітування перед громадськістю, бо для них цікаво відповідь на питання «Ми дали 10 гривень, де вони?»
Але для Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації така форма підрахунку не підходить, а застосовується інший метод.
«При цьому формування доходів та видатків, що відображаються у Звіті, здійснюється за правилами бухгалтерського обліку, тобто у момент їх виникнення незалежно від дати надходження або сплати коштів.» (Роз’яснення Державної податкової служби України Порядок заповнення Звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації)
«При цьому формування доходів та видатків, що відображаються у Звіті, здійснюється за правилами бухгалтерського обліку, тобто в момент їх виникнення незалежно від дати надходження або сплати коштів.» (лист Державної фіскальної служби України від 19.07.2017 №19001/7/99-99-15-02-01-17).
Як рахувати ДОХІД закріплено у «Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 “Дохід”», затверджений Наказом Міністерства фінансів України N 290 від 29.11.99 «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку». (надалі НПБО 15).
ВИТРАТИ – «Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 “Витрати”», затверджений Наказом Міністерства фінансів України N 318 від 31.12.99 «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку». (надалі НПБО 16). До цього ще повернемось.
Розділ «Доходи неприбуткової організації»
Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації:
Графи 1.1-1.3 заповняють лише бюджетні установи/організації. Пропускаємо.
Графа 1.4. якщо Ви отримували кошти із державного та/або місцевого бюджету, як технічну допомогу. Якщо не отримали, то пропускаємо.
Графа 1.5. «вартість активів (коштів або майна), вартість товарів (робіт, послуг), отриманих для реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами, ТА/АБО для здійснення неприбуткової (добродійної) діяльності, передбаченої законом для релігійних організацій».
Якщо Ви відкриєте інтернет, то там різне трактування цієї графи. Я чесно цілий день витратила на те, щоб прочитати різні статті, чати та групи бухгалтерів, і в кожному по своєму описана ця графа.
Дехто пише, що це графа заповнюється лише релігійними організаціями, а дехто – що цю графу заповнюють усі види неприбуткових організацій. Дехто туди вписує сума по грантам, а хтось підприємницьку діяльність.
Вирішила Вас не вводити в оману та не гадати, і подзвонила на гарячу лінію «0-800-501-007» . Станом на 27.02.2023 (уточняю дату, бо в нашому житті все змінюється, в тому числі думка податківців на окремі питання) податківці дали відповідь, що:
Графа 1.5 (дохід) – ідентична графа у витратах 2.3 – можуть застосовуватись НЕ ТІЛЬКИ релігійними організаціями.
Я спитала, чи може це бути «підприємницька діяльність неприбуткової організації у рамках статутної діяльності», мені відповіли, що підприємницька діяльність таки графа 1.11. Також, у цю графу не дуже добре відносити благодійні гранти – вони у 1.6.1.
Як бачите, у формулюванні є «отримані роботи/послуги» – це скоріш та ситуація, коли благодійник здійснює в інтересах Вашої організацію якусь безоплатну роботу/послуги, щось ніби волонтерська діяльність (коли є договір організації із волонтером). Але детально податківці на телефоні не пояснили, про що йде мова. Поки для мене це відкрите питання.
Окремо я ще планую пізніше написати лист у податкову, щоб уточнити по цій графі. Якщо податківці в письмовому відповіді дадуть цікаву інформацію, то напишу іншу статтю.
Графа 1.6. «надходження у вигляді безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань, милосердя ТОЩО, у тому числі:» . Сума в цій графі складається із суми граф 1.6.1, 1.6.2 та 1.6.3.
Графа 1.6.1 «благодійна допомога». Види благодійної допомоги – це стаття 5 та 6 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 5 липня 2012 року № 5073-VI . «До благодійних грантів застосовуються положення про благодійні пожертви, якщо інше не визначено законом.» Так, ось благодійні гранти відносяться до благодійної допомоги, тому можна сміливо вписувати у цю графу. По гарячій лінії консультант – податківець це підтвердив.
Графа 1.6.2 «гуманітарна допомога». Вище я писала, що раджу в цю графу писати тільки ті товари/майно, що пройшли через митницю, як гуманітарна допомога.
Графа 1.6.3 «суми коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції».
По цій графі теж задала питання на гарячій лінії.
Отримала відповідь, що графа 1.6.3 (дохід) – ідентична графі у витратах 2.4.3.
Це Вам якийсь благодійник/донор передав щось на потреби ЗСУ, Ви спершу поставили у себе на баланс, а потім списали із балансу. Спершу провели, як дохід, потім, як витрати.
Я читала, що хтось пропонував на законодавчому рівні розмежувати терміни «гуманітарну допомогу» (для цивільних) та окремо «допомогу військовим». То це розмежування тут в звіті вже є.
Головне чітко розмежувати при підрахунках графу 1.6.3 від 1.6.2 та 1.6.1. Не дублювати показники. Ще раз нагадую, що 1.6. – це сума 1.6.1., 1.6.2. та 1.6.3.
Зверніть увагу, що наразі останню графу 1.6.3 прискіпливо перевіряють (Ви, мабуть, читали про кримінальні та/або адміністративні кейси проти неприбуткових організацій. Це якраз про це).
Графа 1.7. «разові, періодичні, цільові внески та відрахування засновників і членів». Сюди ми вписуємо членські внески членів/учасників Вашої організації та/або їх внески при вході у склад Вашої організації.
Графа 1.8 – заповнюють пенсійні фонди, пропускаємо.
Графа 1.9 «пасивні доходи» –
Підпункт 14.1.268 пункту 14.1 статті 14 ПКУ.
«пасивні доходи – доходи, отримані у вигляді: процентів на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок, на вклад (депозит) у кредитних спілках, інших процентів (у тому числі дисконтних доходів); … роялті; дивідендів; страхових виплат і відшкодувань».
Графа 1.10 «вартість активів, отриманих у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення» . Залишу цю графу без коментарів, і так все зрозуміло.
Графа 1.11 «інші доходи». Це остання графа. Далі йдуть вже витрати, тому логічно припустити, що все, що Ви не змогли «рознести» по попереднім графам, але яке здійснювалось в рамках статутної діяльності, вноситься у цю графу. Консультант податківець на гарячій лінії сказав сам, що це для «підприємницької діяльності неприбуткової організації в рамках статутної діяльності». На жаль, поки законодавець не зробив відповідну окрему графу.
Із цікавого, що у НПБО 15 вказано, що:
«До складу інших операційних доходів включаються суми інших доходів від операційної діяльності підприємства, крім чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), зокрема: дохід від операційної оренди активів; дохід від операційних курсових різниць; відшкодування раніше списаних активів; дохід від роялті, відсотків, отриманих на залишки коштів на поточних рахунках в банках, дохід від реалізації оборотних активів (крім фінансових інвестицій), необоротних активів, утримуваних для продажу, та групи вибуття тощо.»
«До складу інших доходів, зокрема, включаються дохід від реалізації фінансових інвестицій; дохід від неопераційних курсових різниць та інші доходи, які виникають у процесі господарської діяльності, але не пов’язані з операційною діяльністю підприємства.»
Не можу прокоментувати цю термінологію, бо не розумію, як вона корелює саме із статутною діяльністю неприбуткових організацій. Поки я ще не дійшла до рівня «Бог» у розумінні податкового права.
Розділ «Видатки (витрати) неприбуткової організації»
Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації:
Графи 2.1.-2.2 заповнюють лише бюджетні установи/організації. Пропускаємо.
Графа 2.3. «вартість активів (коштів або майна), вартість товарів (робіт, послуг), використаних (переданих) для фінансування видатків на утримання неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, ТА/АБО для здійснення неприбуткової (добродійної) діяльності, передбаченої законом для релігійних організацій»
Як я писала вище, цю графу можна заповняти не тільки релігійним організаціям.
«Утримання неприбуткової організації» – це адміністративні витрати. Нагадую, що не більше 20% від отриманої благодійної допомоги.
«Реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами» – це Ваша статутна діяльність.
Нагадую, що таке утримання/адміністративні витрати згідно НПБО 16.
«18. До адміністративних витрат відносяться такі загальногосподарські витрати, спрямовані на обслуговування та управління підприємством:
загальні корпоративні витрати (організаційні витрати, витрати на проведення річних зборів, представницькі витрати тощо);
витрати на службові відрядження і утримання апарату управління підприємством та іншого загальногосподарського персоналу;
витрати на утримання основних засобів, інших матеріальних необоротних активів загальногосподарського використання (операційна оренда, страхування майна, амортизація, ремонт,
опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення, охорона);
винагороди за професійні послуги (юридичні, аудиторські, з оцінки майна тощо);
витрати на зв’язок (поштові, телеграфні, телефонні, телекс, факс тощо);
амортизація нематеріальних активів загальногосподарського використання;
витрати на врегулювання спорів у судових органах;
податки, збори та інші передбачені законодавством обов’язкові платежі (крім податків, зборів та обов’язкових платежів, що включаються до виробничої собівартості продукції, робіт, послуг);
плата за розрахунково-касове обслуговування та інші послуги банків, а також витрати, пов’язані з купівлею-продажем валюти;
інші витрати загальногосподарського призначення.»
Графа 2.4. «безповоротна фінансова допомога, добровільні пожертвування, милосердя тощо, у тому числі:» . Зверніть увагу, що графа 2.4. по сумі включає в себе 2.4.1., 2.4.2 та 2.4.3.
Графа 2.4.1 «благодійна допомога» – Ви роздали благодійну допомогу, в тому числі благодійні гранти, бенефіціарам відповідно до завдань Вашого статуту.
Графа 2.4.2 ГД «гуманітарна допомога» – Ви привезли гуманітарну допомогу через митницю та її роздали своїм бенефіціарам
Графа 2.4.3 – «суми коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції».
Оцю графу Ви заповняєте, якщо щось передавали переліченим органам. Про це писала вище.
Графа 2.5. «вартість активів, переданих іншим неприбутковим організаціям або зарахованих до бюджету в результаті ліквідації (злиття, поділу, приєднання або перетворення)». Це якщо Ви будете ліквідуватись.
Графа 2.6. «інші видатки (витрати)». Сюди потрапляє усе, що не вийшло «розкидати» по іншим графам.
Із цікавого, що у НПБО 16 вказано, що:
«14. До складу інших прямих витрат включаються всі інші виробничі витрати, які можуть бути безпосередньо віднесені до конкретного об’єкта витрат, зокрема відрахування на соціальні заходи, плата за оренду земельних і майнових паїв, амортизація, втрати від браку, які складаються з вартості остаточно забракованої з технологічних причин продукції (виробів, вузлів, напівфабрикатів), зменшеної на її справедливу вартість, та витрат на виправлення такого технічно неминучого браку.»
«15.9. Інші витрати (внутрішньозаводське переміщення матеріалів, деталей, напівфабрикатів, інструментів зі складів до цехів і готової продукції на склади; нестачі незавершеного виробництва; нестачі і втрати від псування матеріальних цінностей у цехах; оплата простоїв тощо).»
Знову, поки я не готова коментувати, як можна розуміти цю термінологію. Консультант податківець по гарячій сказала загальною фразою, що сюди входить усе, що не було розподілене по попереднім графам. Не знаю, що це може бути. Як бачимо, податки та банківські витрати краще таки вписати у графу 2.3.
А рахувати то як?
Читаємо цей НПБО 15 (доходи) та 16 (витрати) із врахуванням, що нам не весь текст цікавий, а лише актуальне для неприбуткових організацій. Виділила 2 головні правила.
- Дохід = витрати, але дати виникнення доходу та витрат можуть не співпадати
НПБО 15 «16. Цільове фінансування не визнається доходом доти, поки не існує підтвердження того, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування.
17. Отримане цільове фінансування (у тому числі кошти, вивільнені від оподаткування у зв’язку з наданням пільг з податку на прибуток підприємств) визнається доходом протягом тих періодів, в яких були зазнані витрати, пов’язані з виконанням умов цільового фінансування.»
НПБО 16 «7. Витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені.
Витрати, які неможливо прямо пов’язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.»
Наприклад, Ви отримали по гранту перший транш 100 тис грн. Із них за 2022 рік було витрачено та «закрито» ці суми по актам наданих послуг/виконаних робіт та/або видаткових накладних (цікава стаття Видаткова накладна. 5 помилок, які НЕ треба робити при оформленні.) 40 тис грн. Ось саме ці 40 тис грн є одночасно і доходом і витратами.
У більшості випадків саме дата акту/видаткової накладної є датою одночасного визначення доходу та витрат.
Але бувають винятки, наприклад:
НПБО 15 «12. Якщо послуги полягають у виконанні невизначеної кількості дій (операцій) за визначений період часу, то дохід визначається шляхом рівномірного його нарахування за цей період (крім випадків, коли інший метод краще визначає ступінь завершеності надання послуг).
13. Якщо дохід (виручка) від надання послуг не може бути достовірно визначений, то він відображається в бухгалтерському обліку в розмірі визначених витрат, що підлягають відшкодуванню.
14. Якщо дохід (виручка) від надання послуг не може бути достовірно оцінений і не існує імовірності відшкодування зазнаних витрат, то дохід не визнається, а зазнані витрати визнаються витратами звітного періоду. Якщо надалі сума доходу буде достовірно оцінена, то дохід визнається за такою оцінкою.
«8. Якщо актив забезпечує одержання економічних вигод протягом кількох звітних періодів, то витрати визнаються шляхом систематичного розподілу його вартості (наприклад, у вигляді амортизації) між відповідними звітними періодами.
2)Не всі фактичні витрати із каси/рахунку визнаються витратами, не всі фактичні отримані доходи на рахунок/касу визнаються доходами у звітному періоді.
Наприклад, якщо Ви зробили передоплату виконавцю, а акту наданих послуг ще немає, бо послуга ще не надана, то це не визнається ні доходом, ні витратами. Ця сума вже «пішла» із вашого рахунку, але у звітності ні в графах «доходи», ні в графах «витрати» її за цей звітній період ще не вписуємо.
НПБО 15 «6. Не визнаються доходами такі надходження від інших осіб:
6.3. Сума попередньої оплати продукції (товарів, робіт, послуг).
6.4. Сума авансу в рахунок оплати продукції (товарів, робіт, послуг).
6.8. Сума балансової вартості валюти.»
«Балансова вартість валюти – вартість іноземної валюти, визначена за валютним курсом грошової одиниці України до іноземної валюти на дату здійснення господарської операції або на дату складання балансу.»
«8. Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, інших активів) визнається в разі наявності всіх наведених нижче умов:
- покупцеві передані ризики й вигоди, пов’язані з правом власності на продукцію (товар, інший актив);
- підприємство не здійснює надалі управління та контроль за реалізованою продукцією (товарами, іншими активами);
- сума доходу (виручка) може бути достовірно визначена;
- є впевненість, що в результаті операції відбудеться збільшення економічних вигод підприємства, а витрати, пов’язані з цією операцією, можуть бути достовірно визначені.
- Дохід не визнається, якщо здійснюється обмін продукцією (товарами, роботами, послугами та іншими активами), які є подібними за призначенням та мають однакову справедливу вартість. (примітка:БАРТЕР)
- Дохід, пов’язаний з наданням послуг, визнається, виходячи зі ступеня завершеності операції з надання послуг на дату балансу, якщо може бути достовірно оцінений результат цієї операції.
Результат операції з надання послуг може бути достовірно оцінений за наявності всіх наведених нижче умов:
- можливості достовірної оцінки доходу;
- імовірності надходження економічних вигод від надання послуг;
- можливості достовірної оцінки ступеня завершеності надання
- послуг на дату балансу;
- можливості достовірної оцінки витрат, здійснених для надання послуг та необхідних для їх завершення.»
НПБО 16 «9. Не визнаються витратами й не включаються до звіту про фінансові результати:
«9.2. Попередня (авансова) оплата запасів, робіт, послуг.
9.4. Інші зменшення активів або збільшення зобов’язань, що не відповідають ознакам, наведеним у пункті 6 цього Національного положення (стандарту).
9.6. Балансова вартість валюти.»
«Пункт 6. Витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов’язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені.»
Висновки та рекомендації
Для бухгалтерів нагадую, що ця стаття написана з точки зору юриста. Написана юристом, бо не знайшлось бухгалтера, який захотів її писати безоплатно (ми поки без грантів). Вона написана для осіб, які не мають бухгалтерської освіти, і може вперше побачили цю звітність.
Я намагалась показати звітність через норми законодавства України. Звісно, я розумію, що може бути різна практика, а також різні індивідуальні податкові консультації та результати перевірки.
Мені дуже було б цікаво почути інші точки зору, АЛЕ (!!!) такі, які б ґрунтувались на чомусь документальному (а не на бажанні показати свій гонор). Це може бути листуванні із ДПС України, актів перевірки тощо. Якщо у Вас є таке – кидайте на пошту, можете прибирати персональні дані. Буду щиро вдячна! По цій темі плануємо продовжувати писати статті.
А для тих, хто ще не зробив звітність. На жаль, таки граничний термін 01.03.2023 року. Я питала податківця по гарячій лінії, чи діє зараз «форс мажор» та «Інформаційне повідомлення щодо подання та оприлюднення фінансової звітності у період дії воєнного стану або стану війни». «У період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом трьох місяців після його завершення до фізичних осіб, фізичних осіб – підприємців, юридичних осіб не застосовується адміністративна та/або кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності та/або документів, визначених підпунктом 1 пункту 1 Закону № 2115-ІХ.»
Консультант податківець на гарячій лінії мене налякав, що це інформаційне повідомлення чинне, але треба докази, що в організації немає можливості подати звіт (перебування під окупацією тощо), інакше будуть штрафи.
Ну що тут сказати? Нас, українців, які живуть під обстрілами та без світла навряд можна злякати штрафом у 340 грн? (Це статті 120 та 46 Податкового кодексу України).
Тому робіть собі звіт спокійненько, не нервуйте, не хвилюйтесь, не слухайте «хейтерів». Можна подати з помилками – потім виправити (це без штрафів буде, бо у Вас не виникає податкове зобов’язання).
Ми ж то знаємо, на кому тримається Перемога України!
У тому числі і на Вас, громадських та благодійних організаціях, громадських спілках та інших представниках громадського сектора, які продовжують працювати під обстрілами, без світла та тепла!
І хай 01.03.2023 року у Вас асоціюється із закінченням цього безкінечного «лютого 2022 року», а не із цим нудним звітом.
Весна йде! Перемога скоро! Тримаймось!
З повагою, автор матеріалу
Вірьовкіна Лілія
У разі необхідності індивідуальної консультації, звертайтесь на office@uny.org.ua
Не забувайте підписуватись у наш телеграм канал, там можна коментувати та задавати питання https://t.me/lawyer_for_NGOs
Підтримати проєкт можна на рахунок UA063052990000026008050287340
Отримувач ГО «Ти потрібен Україні», код за ЄДРПОУ 40112590
Приватбанк (ЄДРПОУ банку 14360570, код банку 305299),
Треба написати «благодійна допомога на статутну діяльність».