Звітність по гуманітарній допомозі

 

Чи робити звіт по гуманітарній допомозі?  

 

За умов воєнного стану та повномасштабної війни, коли все вимірюється хвилинами, громадські та благодійні організації не мають можливості витрачати багато часу на оформлення зайвої документації, тому такі питання є зрозумілими. Спробуємо разом розібратись. 

 

zakonЩо каже закон?

 

Загальна процедура звітування 

 

Стаття 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу» від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV (надалі ЗУ № 1192)

«Отримувач гуманітарної допомоги і набувач гуманітарної допомоги (юридична особа) щомісячно в установленому порядку подають до відповідного спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги.» 

 

Наказ Міністерства соціальної політики України від 31.07.2020  № 539 «Про затвердження форм звітів про наявність і розподіл гуманітарної допомоги та Інструкції щодо їх заповнення» (надалі Наказ Мінсоцполітики № 539) затверджує  

 

форму звіту № 1 «Звіт про наявність і розподіл гуманітарної допомоги»;

форму звіту № 2 «Зведений звіт про наявність і розподіл гуманітарної допомоги в розрізі отримувачів гуманітарної допомоги»

Інструкцію щодо заповнення форми звіту № 1 «Звіт про наявність і розподіл гуманітарної допомоги» та форми звіту № 2 «Зведений звіт про наявність і розподіл гуманітарної допомоги в розрізі отримувачів гуманітарної допомоги».

 

Відповідно вищевказаній Інструкції отримувачами/набувачами (громадським та благодійним організаціям) необхідно заповняти форму № 1 та подавати її у обласні державні адміністрації, а ті у свою чергу заповнюють та подають форму №2 до Міністерства соціальної політики України.

 

Звіт подається отримувачами/набувачами гуманітарної допомоги щомісяця до 05 числа місяця, наступного за звітним, наростаючим підсумком окремо по кожному вантажу / коштам, у тому числі в іноземній валюті, визнаним гуманітарною допомогою, до повного розподілу всього обсягу допомоги.

 

Тимчасове пом’якшення вимог законодавства щодо звітування 

 

Постанова Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 р. № 202  «Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги» (надалі Постанова КМУ № 202)

“Установити, що в умовах воєнного стану не поширюються встановлені законодавством вимоги щодо отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб – резидентів і нерезидентів.”

 

Стаття 1 ЗУ № 1192. Визначення термінів і понять

«Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об’єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог статті 3 Закону України “Про благодійну діяльність та благодійні організації”»

 

На жаль, Постанова КМУ № 202 не дуже чітко прописана, і можна тільки здогадуватись,  про яке саме звітування йде мова. 

 

Проаналізувавши наявні форми звітності, можна сказати, що тут точно не йде мова про річний звіт неприбуткових організацій та фінансову звітність, які здається не залежно від здійснення юридичною особою благодійної діяльності. На жаль, річну звітність та фінзвітність здавати точно треба. 

 

Моя особиста точка зору юриста, що у даній Постанові КМУ № 202 такими «широкими фразами» (що до речі не є коректним з боку законодавців, бо нормативно-правові акти мають бути прописані логічно та чітко) описали таки звітність по гуманітарній допомозі. 

 

Що думають інші 

 

Зразу скажу, що не всі поділяють мою точку зору юриста.

 

Ось є на сайті «Головне управління ДПС у Запорізькій області» є стаття: «В які терміни та за якою формою подається Звіт про наявність та розподіл гуманітарної допомоги в іноземній валюті?» , яка опублікована 30 вересня 2022 о 10:40, тобто вже коли діяв воєнний час.

 

У цій статті вказано наступне (цитую):

 

«Пунктом 7 Порядку використання гуманітарної допомоги у вигляді коштів в іноземній валюті з рахунків в іноземній валюті отримувачів гуманітарної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня 2000 року № 542, встановлено, що отримувач після повного використання гуманітарної допомоги у вигляді іноземної валюти зобов’язаний протягом п’яти робочих днів подати Мінсоцполітики та територіальному органові ДПС за своїм місцезнаходженням звіт про цільове використання гуманітарної допомоги у вигляді іноземної валюти.

Отримувач подає щомісяця до 5 числа Мінсоцполітики та територіальному органові ДПС за своїм місцезнаходженням звіт про наявність та розподіл гуманітарної допомоги в іноземній валюті до повного використання всієї суми отриманої гуманітарної допомоги.

Порядок подання звітів встановлюється Мінсоцполітики.

Оскільки на сьогодні форму звіту про наявність та розподіл гуманітарної допомоги не встановлено, звіт складається у довільній формі.»

 

Особисто я вважаю, що стаття розміщена помилково (може була декілька років тому опублікована, і просто її помилково переопублікували), її точно не можна сприймати, як офіційне роз’яснення. 

 

Наприклад, хоча б тому, що там є фраза «на сьогодні форму звіту про наявність та розподіл гуманітарної допомоги не встановлено», хоча форма звітності закріплена Наказом Мінсоцполітики № 539, який був прийнятий у 2020 році. 

 

У Наказі Мінсоцполітики № 539 чітко вказано, що ці форми є такими, які заповняються у тому числі для гуманітарну допомогу в іноземній валюті

«2. Звіт подається отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги – юридичними особами до місцевих державних адміністрацій відповідного регіону за місцем державної реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги щомісяця до 05 числа місяця, наступного за звітним, наростаючим підсумком окремо по кожному вантажу / коштам, у тому числі в іноземній валюті, визнаним гуманітарною допомогою, до повного розподілу всього обсягу допомоги.»

 

Тому через наявні такі грубі помилки, я не сприймаю цю статтю, як аргументи проти своєї точки зору. 

 

Інших цікавих роз’яснень з цього приводу я поки не бачила. 

 

recomendВисновки та рекомендації 

 

Висновки погані. Я не можу дати Вам точної гарантії, що Ваша місцева обласна/військова державна адміністрація не буде з Вас витребувати звітність за гуманітарну допомогу.

 

На жаль, Кабінет Міністрів України надав не дуже чіткі формулювання у своїй Постанові № 202, що дає можливість її сприймати по різному. 

 

Якщо все таки у Вас виникають питання, то краще звернутись з цього приводу до Міністерства соціальної політики України та отримати індивідуальне роз’яснення, яке потім надати ОДА/ВДА.

 

Якщо у когось буде бажання звернутись з цього приводу за роз’ясненнями або оскаржити вимогу з боку Обласної державної адміністрації/Військової державної адміністрації щодо звітування за гуманітарну допомогу, прошу звертатись на емейл office@uny.org.ua . Ми можемо взятись за Ваш кейс. 

 

avtor 1

З повагою, автор матеріалу Вірьовкіна Лілія.

У разі необхідності індивідуальної консультації, звертайтесь на office@uny.org.ua 

Не забувайте підписуватись у наш телеграм канал, там можна коментувати та задавати питання https://t.me/lawyer_for_NGOs 

 

donat

Підтримати проєкт можна на рахунок UA063052990000026008050287340

Отримувач ГО «Ти потрібен Україні», код за ЄДРПОУ 40112590 

Приватбанк (ЄДРПОУ банку 14360570, код банку 305299), 

Треба написати «благодійна допомога на статутну діяльність».